Ford introduceert de volledig elektrische Mustang Mach-E 1400

23/07/2020

Missie volbracht: Ford introduceert de Mustang Mach-E 1400, een volledig elektrische raket die aantoont hoeveel prestaties kunnen worden benut zonder een druppel brandstof te verbruiken. Deze eenmalige Mustang Mach-E met zeven elektromotoren en hoge downforce, die onmiddellijk na de volledig elektrische Mustang Cobra Jet 1400 van 1400 pk komt, is klaar voor het circuit, de dragstrip of de Gymkhana-race – overal waar hij kan laten zien hoe elektrische aandrijving extreme Mustang-prestaties belooft.

Plan uw service in Boek een afspraak

Het prototype werd ontwikkeld in samenwerking met RTR, werd gebouwd op basis van het kale koetswerk van een Mustang Mach-E GT en mikt op een maximumvermogen van 1400 pk. Het chassis en de aandrijflijn werken samen om tal van configuraties met ongeziene capaciteitenmogelijk te maken.


“Het is nu het perfecte moment om elektrische technologie te benutten, ervan te leren en ze toe te passen op ons gamma”, aldus Ron Heiser, Chief Programme Engineer voor de Mustang Mach-E. “De Mustang Mach-E wordt net als elke andere Mustang voor hem een plezier om mee te rijden, maar dankzij de inspanningen van Ford Performance en RTR is de Mustang Mach-E 1400 helemaal waanzinnig.”

De Mustang Mach-E 1400 is het resultaat van 10.000 uren samenwerking tussen Ford Performance en RTR om de kloof te overbruggen tussen wat een elektrische wagen kan en wat klanten denken dat hij kan.


“Achter het stuur van deze auto zitten heeft mijn visie op wat vermogen en koppel kunnen zijn volledig veranderd”, aldus Vaughn Gittin Jr., oprichter van RTR Vehicles, autosportkampioen en ‘professioneel pleziermaker’. “Deze ervaring lijkt op niets wat je je ooit voorgesteld hebt, behalve misschien een magnetische achtbaan.”


Geen regels

De Mustang Mach-E 1400 kreeg vorm zonder regels. Het designteam van Ford en RTR gebruikte veel van dezelfde instrumenten die Ford gebruikt voor zijn racewagens en productieprogramma's. De aerodynamica werd geoptimaliseerd met het oog op vorm en locatie, met bijzondere aandacht voor koelkanalen, frontsplitter vooraan, canards en achtervleugel.

De Mustang Mach-E 1400 heeft zeven motoren – vijf meer zelfs dan de Mustang Mach-E GT. Drie ervan zijn bevestigd aan het voordifferentieel en vier aan de achterkant volgens het schijfankerprincipe. Een enkele aandrijfas verbindt ze met de differentiëlen, die een enorm verstelbereik bieden om de wagen in te stellen voor alles gaande van driften tot racen op circuits met hoge snelheden.


“De uitdaging bestond erin om het extreme vermogen van de zeven motoren te controleren”, zegt Mark Rushbrook, Motorsports Director bij Ford Performance. “De Mustang Mach-E 1400 is een toonbeeld van de kunst van het mogelijke met een elektrische wagen.”


Het chassis en de aandrijflijn moeten het team in staat stellen om verschillende lay-outs en hun effecten op het energieverbruik en de prestaties te onderzoeken, inclusief achterwielaandrijving, vierwielaandrijving en voorwielaandrijving. De afstellingen voor driften en voor het circuit hebben volledig verschillende configuraties aan de voorzijde, zoals wijzigingen aan de draagarmen en de stuurinrichting, zodat extreme stuurhoeken bij het driften mogelijk zijn. De vermogensontplooiing kan gelijkmatig over de voor- en achteras worden verdeeld of volledig naar een van beide worden gestuurd. De downforce is gericht op meer dan 1.000 kg bij 257km/u.



High-performance batterij

De (geïnstalleerde) batterij van 56,8 kilowattuur bestaat uit nikkel-mangaan-kobaltcellen voor ultrahoge prestaties en een hoge ontladingssnelheid. Het batterijsysteem is ontworpen om tijdens het opladen te worden gekoeld met behulp van een di-elektrische koelvloeistof, waardoor de tijd die nodig is tussen races verlaagd wordt.

Een elektronische rembekrachtiger is geïntegreerd om serieel regeneratief remmen mogelijk te maken in combinatie met ABS en stabiliteitscontrole om het remsysteem te optimaliseren. De Mustang Mach-E 1400 beschikt over Brembo-remmen, zoals de Mustang GT4-racewagen, en een hydraulisch handremsysteem voor driften dat geïntegreerd is met de aandrijflijnsturingen om het vermogen van de achtermotoren af te sluiten.

De Mustang Mach-E 1400, die binnenkort debuteert in een NASCAR-race, dient als testbank voor nieuwe materialen. De motorkap is gemaakt van organische composietvezels, een lichtalternatief voor de koolstofvezels die in de rest van de wagen gebruikt worden.

Ford investeert wereldwijd meer dan 11,5 miljard dollar in elektrische wagens. De eerste wereldwijde wagen, de Mustang Mach-E, kan nu besteld worden. De eerste volledig elektrische Mustang Mach-E-modellen voor Europese klanten komen er vanaf begin volgend jaar aan.

Stel uw Mustang Mach-E samen

Contacteer ons

Nieuws

Promoties

Bekijk de laatste promoties

Nieuws

Lees het laatste nieuws